To publish or not to publish
De gemoederen zijn nog maar net bedaard na de uitspraak van het Hof van Justitie in de zaak tussen GS Media en Sanoma c.s. over het doorlinken op de website Geenstijl.nl naar de naaktfoto's van mevrouw Britt Dekker of GS Media is alweer betrokken bij een volgend conflict met een bekende Nederlander.
Databases alleen als “package deal” met AVG-verantwoordelijkheid, maar hoe dan verder?
Het gebruik van persoonsgegevens is een “package deal” met de wettelijke verplichtingen. Privacybelangen borgen is belangrijk niet alleen om boetes te vermijden en in lijn met de wet te werken, maar ook omdat een onderneming die transparant en goed omgaat met de privacy van betrokkenen haar waarde verhoogt en goodwill creëert.
De lookalike van PICNIC is geen “portret” van Verstappen
De lookalike van Verstappen in het reclamefilmpje van PICNIC wordt niet gezien als een “portret” van Verstappen door het Hof. PICNIC maakt geen inbreuk op de portretrechten van Verstappen en pleegt ook geen onrechtmatige daad jegens Verstappen. Het Hof ziet het filmpje niet als diffamerende uiting, maar een persiflage van Verstappen zijn optreden in de reclames van Jumbo.
EC: ‘’data should be encrypted and therefore anonymous’’.
De EU en de privacy van het gebruik van applicaties de strijd met Covid-19 pandemie toegelicht in een filmpje!
mr. Quik bij het Hof Amsterdam
Een bezoek in persoon in toga aan gerechtelijke instanties is sinds de Covid-19 crisis niet meer zo gebruikelijk. Deze week mochten wij onze cliënt toch vertegenwoordigen in het Hof te Amsterdam.
Good Law breidt verder uit
Good Law breidt verder uit met Caroline van Ekeren.
Contracten en verbintenissenrecht in tijden van Corona-crisis
Good Law B.V. is naast het Intellectueel Eigendomsrecht, privacy- en ICT-recht, eveneens gespecialiseerd in het verbintenissenrecht. Door de Corona-crisis komen contractspartijen voor nieuwe situaties te staan en daarmee mogelijk ook voor juridisch andere situaties dan voorheen. Met geduld, begrip voor uw zaak en een no-nonsense houding, staan wij voor u klaar om uw vragen te beantwoorden en inzicht te geven in uw goed recht in tijden van crisis.
WIJNEN.WIJNEN.WIJNEN: het businessmodel van RUMAG vanuit merkenrechtelijk perspectief
Wie aan Martien Meiland denkt, denkt aan de woorden “wijnen, wijnen, wijnen”. De frase die op zodanig begeesterende wijze wordt uitgesproken, dat zelfs niet-alcoholdrinkers enthousiast worden.
Zondag met RUMAG: Zijn naar het Nederlands vertaalde quotes auteursrechtelijk beschermd?
Afgelopen zondag besteedde het satirische televisieprogramma Zondag met Lubach aandacht aan het businessmodel van het lifestyleplatform RUMAG.
De Europese Commissie vraagt om metadata van burgers in de strijd tegen het coronavirus
In de huidige tijd van de wereldwijde strijd tegen het Coronavirus en het inzetten van alle beschik- en denkbare middelen tegen het bestrijden daarvan, heeft De Europese Commissie (EC) maandag 23 maart jl. de Europese telecombedrijven verzocht om geanonimiseerde gegevens van mobiele apparaten met haar te delen.
Good Law breidt verder uit!
Na de komst van Sander Verbeek als partner in mei 2019 en de aanvullende uitbreiding van Good Law met Jennifer Quik in juli 2019, is Good Law nu wederom een medewerker rijker! Caroline van Ekeren heeft zich deze week aangesloten bij het Good Law team als juridisch medewerker.
Toevoeging beschrijvend element aan teken voorkomt niet verwarringsgevaar
Onlangs heeft de voorzieningenrechter geoordeeld dat het teken (SIR) FRANKLIN inbreuk maakt op het Beneluxmerk FRANKLIN.
Gebruik stemfragment in theatershow Ali B toegestaan
Rechtbank Midden-Nederland heeft onlangs uitspraak gedaan in een kwestie waarin Ali B in zijn theatershow een geluidsfragment laat horen waarin eiseres spreekt over een dader met een “Ali B-accent”.
Reclame op Social Media
Als in een uiting op Social Media reclame wordt gemaakt, dan moet dat ook worden vermeld. Of sprake is van reclame, wordt beoordeeld aan de hand van de volledige uiting.
Onjuiste suggestie in reclame is misleidend
In december 2019 heeft het College van Beroep (“het College”) van de Stichting Reclame Code uitspraak gedaan in een zaak over mededelingen in reclame-uitingen door The Flower Farm over of in verband met palmolie.
Misleidende reclame: adverteerder is niet zo groen als wordt gesuggereerd
Eind vorig jaar zijn twee klachten ingediend tegen reclame-uitingen van de Energieleverancier Vattenfall, omdat deze misleidend zouden zijn.
Van verleiden naar misleiden: bescherming van de consument online
De Autoriteit Consument & Markt (“ACM”) heeft in de Leidraad Bescherming online consument de grenzen vastgesteld waar verleiding overgaat in misleiding online.
Vacatures
Good Law is altijd op zoek naar gemotiveerde student-stagiair(e)s en student-medewerkers.
Good Law staat Tomorrowland bij in klachtenprocedure bij Stichting Reclame Codering e-mail Tomorrowland
In november 2019 heeft Good Law Tomorrowland vertegenwoordigd in een procedure bij de Reclame Code Commissie (“de Commissie”) en later, in beroep, bij het College van Beroep (“het College”).
Handelsnamen
Indien de handelsnamen van twee ondernemingen veel op elkaar lijken, maar de ondernemingen ver uit elkaar liggen en vooral lokaal actief zijn, dan is het gevaar voor directe verwarring (uitleg) wellicht beperkt.