Van verleiden naar misleiden: bescherming van de consument online

De Autoriteit Consument & Markt (“ACM”) heeft in de Leidraad Bescherming online consument de grenzen vastgesteld waar verleiding overgaat in misleiding online. De leidraad vormt de basis voor de handhaving door de ACM. Met de leidraad wordt voor bedrijven duidelijk gemaakt wanneer sprake is van online misleiding. Hierbij is van belang dat onder meer de volgende uitgangspunten in acht worden genomen bij het doen van online aanbiedingen:

  • Geef complete informatie;

  • Geef juiste informatie;

  • Geef begrijpelijke informatie;

  • Geef de informatie vóórdat de consument iets koopt;

  • Zorg dat de informatie goed vindbaar is;

  • Zorg voor en logische en eerlijke vormgeving;

  • Zorg voor gunstige standaardinstellingen voor consumenten;

  • Houd rekening met de kwetsbaarheid van consumenten; en

  • Test de effecten van uw online beslisomgeving

Lees de samenvatting van de leidraad hier en de volledige leidraad hier.

Previous
Previous

Misleidende reclame: adverteerder is niet zo groen als wordt gesuggereerd

Next
Next

Vacatures