Misleidende reclame: adverteerder is niet zo groen als wordt gesuggereerd
Eind vorig jaar zijn twee klachten ingediend tegen reclame-uitingen van de Energieleverancier Vattenfall, omdat deze misleidend zouden zijn. De twee klachten zagen op een televisiecommercial en een krantenadvertentie, waarin werd gesuggereerd dat Vattenfall haar energie uit (uitsluitend) schone energie opwekt. In beide uitspraken komt de Reclame Code Commissie tot het oordeel dat in de uitingen onvoldoende duidelijk wordt gemaakt dat voor wat betreft het opwekken van de energie door Vattenfall niet de huidige feitelijke situatie, maar een ambitie wordt beschreven. De gemiddelde consument zal na het zien van deze commercial of het lezen van de tekst niet verwachten dat slechts een (beperkt) deel van de door Vattenfall geleverde energie op dit moment uit wind, waterkracht en zon wordt verkregen. Nu dit aspect in het geheel niet wordt belicht, en de nadruk volledig op de “schone” bronnen ligt, is de uiting in strijd met artikel 2 van de Milieu Reclame Code (MRC), waarin is bepaald dat een milieuclaim geen suggestie mag bevatten waardoor de consument misleid kan worden over de bijdrage van de adverteerder aan de bevordering van een schoon milieu.
In beide gevallen beveelt de Commissie de adverteerder om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Lees de uitspraak met betrekking tot de televisiecommercial hier en de uitspraak met betrekking tot de krantenadvertentie hier.