Onjuiste suggestie in reclame is misleidend

In december 2019 heeft het College van Beroep (“het College”) van de Stichting Reclame Code uitspraak gedaan in een zaak over mededelingen in reclame-uitingen door The Flower Farm over of in verband met palmolie. De producten van The Flower Farm bevatten geen (palm)olie. In de mededelingen van The Flower Farm wordt de consument gewaarschuwd voor de negatieve gevolgen van het verwerken van palmolie in (andere) producten. Het gaat hierbij onder meer om uitingen op de verpakking margarine van The Flower Farm waarop staat “voor palmolie worden hele oerwouden verwoest”. Op de website www.theflowerfarm.nl staat dat het kopen van palmvrije margarine van The Flower Farm helpt tegen een groot probleem: ontbossing van het regenwoud. Op de website valt ook te lezen dat margarine van The Flower Farm beter is voor het regenwoud.

De klacht komt, in het kort, neer op dat de uitingen een eenzijdig, onvolledig en ongenuanceerd beeld vormen van palmoliehoudende producten.

De Reclame Code Commissie (“de Commissie”) heeft in eerste instantie geoordeeld dat de uitingen een ongenuanceerd en eenzijdig beeld geven van de palmolie die is verwerkt in andere producten dan die van The Flower Farm en de ontbossing van het regenwoud. Dat The Flower Farm de consument wil ‘wakker schudden’, is geen rechtvaardiging om informatie over ‘schone’ palmolie en andere oorzaken voor ontbossing geheel achterwege te laten. Dit is essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen over een transactie (in dit geval het wel of niet kopen van de margarine van The Flower Farm). Door het weglaten van de essentiële informatie in bovengenoemde uitingen kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen en is sprake van misleiding als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c Nederlandse Reclame Code (NRC) en om die reden van oneerlijke reclame in de zin van artikel 7 NRC. De Commissie beveelt The Flower Farm aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Het College overweegt dat de mededelingen op de verpakking van The Flower Farm (“voor palmolie worden hele oerwouden verwoest”) ten onrechte suggereren dat men met het oog op natuurbehoud andere margarines dient te vermijden wegens de daarin verwerkte palmolie, dient deze uitingen misleidend te worden geacht. Het College acht de uiting alleen al vanwege deze onjuiste suggestie misleidend in de zin van artikel 8.2 aanhef en onder b NRC in plaats van dat sprake is van een omissie van essentiële informatie (op grond van artikel 8.3 aanheft en onder c NRC), zoals de Commissie heeft geoordeeld. Door op de verpakking andere margarines in verband te brengen met verwoesting van hele oerwouden wegens palmolie als ingrediënt, wordt in feite een voordeel van de ‘palmolieloze’ The Flower Farm margarine voorgespiegeld, te weten dat deze margarine niet tot een dergelijke verwoesting leidt. De Commissie overweegt dan ook dat de verpakking dient te worden gewijzigd. Wel mag The Flower Farm het feit dat haar product geen palmolie bevat, blijven noemen, ook indien dit uitdrukkelijk gebeurt, nu dit gegeven juist is en niet zelf tot misleiding leidt.

Ten aanzien van de andere uitingen (“Het kopen van onze palmvrije margarine helpt tegen een groot probleem: ontbossing van het regenwoud” en “Door Flower Farm margarine te kopen/eten is dit beter voor het regenwoud”) ziet het College evenmin aanleiding om af te wijken van het oordeel van de Commissie dat de uitingen misleidend zijn. Om vergelijkbare redenen als vermeld ten aanzien van de verpakking oordeelt het College dat hierdoor een relatief voordeel van de margarine van The Flower Farm wordt voorgespiegeld dat in werkelijkheid niet bestaat, waardoor ook in zoverre sprake is van misleidende reclame die de aankoopbeslissing van de gemiddelde consument kan beïnvloeden.

Het College bevestigd dan ook de bestreden beslissing van de Reclame Code Commissie, hetzij met enige wijziging van gronden.

Lees de volledige uitspraak hier.

Previous
Previous

Reclame op Social Media

Next
Next

Misleidende reclame: adverteerder is niet zo groen als wordt gesuggereerd