Reclame op Social Media

Als in een uiting op Social Media reclame wordt gemaakt, dan moet dat ook worden vermeld. Of sprake is van reclame, wordt beoordeeld aan de hand van de volledige uiting. Of er continu of op bepaalde momenten in de uiting aanprijzende mededelingen worden gedaan, maakt daarbij geen verschil.

Volgens de Reclame Code Commissie wordt een uiting waarbij de merken en logo’s van een onderneming en haar producten duidelijk en veelvuldig in beeld is, beschouwd als reclame.

In dit verband is ook van belang of tussen de verspreider en adverteerder een Relevante Relatie bestaat. Dit houdt – kort gezegd – in dat de relatie gericht is op het verspreiden van reclame via Social Media, tegen betaling of enig voordeel, dat de geloofwaardigheid van de reclame via Social Media kan beïnvloeden. In een dergelijk geval dient uitdrukkelijk te worden vermeld in de uiting dat de verspreider een vergoeding, in geld of natura, ontvangst van de adverteerder.

Indien blijkt dat de inspanningen van een verspreider duidelijk gericht zijn op het vestigen van aandacht op een product tegen een vergoeding, dan staat vast dat er sprake is van een Relevante Relatie. Als het publiek weet dat er een vergoeding staat tegenover het plaatsen van de uiting, dan kan zij deze op waarde schatten. Het maakt overigens niet uit waarvoor de vergoeding is bedoeld.

Overigens heeft een adverteerder een eigen zorgplicht c.q. verantwoordelijkheid als het gaat om het naleven van de relevante wetgeving, in het geval van Social Media de Reclame Code Social Media. Onervarenheid met Social Media is geen reden voor een bedrijf om zich niet te houden aan haar zorgplichten.

Lees de uitspraak waarin een vlogger en een adverteerder zijn aangesproken voor het maken van reclame in een vlog hier.

Previous
Previous

Gebruik stemfragment in theatershow Ali B toegestaan

Next
Next

Onjuiste suggestie in reclame is misleidend