Good Law staat Tomorrowland bij in klachtenprocedure bij Stichting Reclame Codering e-mail Tomorrowland

In november 2019 heeft Good Law Tomorrowland vertegenwoordigd in een procedure bij de Reclame Code Commissie (“de Commissie”) en later, in beroep, bij het College van Beroep (“het College”).

Volgens de klager heeft hij geen toestemming gegeven voor het verzenden van e-mails, althans dat hij toestemming heeft gegeven aan Tomorrowland en niet (ook) aan de DJ-producer Lost Frequencies. Ook ontbreken de contactgegevens van de afzender in de verzonden e-mails, aldus klager.

De Commissie heeft de laatste klacht (het ontbreken van de contactgegevens) toegewezen. Voor het overige heeft de Commissie de klacht afgewezen, omdat de klager bij het maken van een Tomorrowland account een optie heeft aangevinkt om ook “other communication” te ontvangen, waarbij de naam Lost Frequencies na het aanklikken van een informatiesymbool wordt genoemd.

In beroep stelt de klager dat Tomorrowland, onder de door klager aangevinkte opt-in, zelf onderwerpen heeft geschaard. Als gevolg daarvan is geen vrije keuze, want het is niet mogelijk om toestemming te geven voor slechts één van de onderwerpen. Ook is de toestemming onvoldoende specifiek, omdat de drie puntjes achter de toelichting bij de checkbox ‘other communication’ suggereren dat de opsomming niet uitputtend is.

Het College oordeelt dat toestemming voor reclame via e-mail moet worden gegeven door middel van een actieve handeling. Het aanvinken van een checkbox bij het aanmaken van een account kan als een actieve handeling worden beschouwd. Niet in geschil is dat de klager bij het aanmaken van zijn account deze handeling heeft verricht en aldus aan Tomorrowland door middel van een actieve handeling toestemming heeft gegeven voor het toezenden van e-mail namens Lost Frequencies.

Voor de klager was de consequentie van het aanvinken van de checkbox voldoende duidelijk, volgens het College. De checkbox in kwestie vermeldt de onderwerpen waarover men e-mail zal ontvangen. Het verzenden van reclame via e-mail over Lost Frequencies valt onder de reikwijdte van de gegeven toestemming voor ‘Tomorrowland and related topics’. De informatie achter het vraagtekenicoon maakt duidelijk dat Lost Frequencies onderdeel is van “other communication about Tomorrowland and related topics”. Het betreft geen uitbreiding van de opt-in maar een toelichting van wat onder ‘other communication’ valt. Nu in de informatie onder het vraagtekenicoon deze artiest expliciet wordt genoemd, kan geen misverstand bestaan over het feit dat men namens deze artiest reclame via e-mail zal ontvangen bij het aanvinken van de checkbox in kwestie.

Tot slot overweegt het College dat de toestemming vrijelijke is verleend. Het feit dat de klager geen subkeuze kon maken, acht het College onvoldoende om te oordelen dat hij niet daadwerkelijk via een vrije keuze toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van reclame via e-mail namens Lost Frequencies. Dit onderwerp hangt nauw samen met de overige in de desbetreffende checkbox genoemde onderwerpen die immers eveneens betrekking hebben op, of verband houden met Tomorrowland.

Lees de volledige uitspraak hier.

Previous
Previous

Vacatures

Next
Next

Handelsnamen