Merkenrechtelijke kwestie Tommy Hilfiger

Good Law heeft Tommy Hilfiger bijgestaan in een merkenrechtelijke kwestie die ziet op parallelhandel van merkkleding van Amerika naar de Europese Unie. Tommy Hilfiger stelde dat het Amerikaanse bedrijf Premium Distribution Corp inbreuk heeft gemaakt op haar merken omdat Premium kleding voorzien van die merken, die bestemd was voor de Noord-Amerikaanse markt, zonder toestemming of medeweten van Tommy Hilfiger c.s., in de Europese Unie op de markt heeft gebracht, heeft verkocht, en/of te koop heeft aangeboden. Ook heeft Premium de merken van Tommy Hilfiger gebruikt op (al dan niet afgeschermde gedeeltes van) haar website die vanuit de hele Euroepse Unie toegankelijk is, en in andere stukken voor zakelijk gebruik zoals aanbiedingsmails, facturen, en de in de dagvaarding genoemde “brandlist”.

Premium heeft niet betwist dat zij voornoemde handelingen heeft verricht, maar voert als verweer dat zij geen inbreuk heeft gemaakt omdat zij alleen "Ex Works" aanbiedt en levert. Dit betekent dat het risico, van het moment dat de zendingen zijn verzonden door Premium, bij de koper liggen. De rechtbank heeft echter overwogen dat de wijze van levering voor het onrechtmatig handelen niet relevant is. Hoe Premium Distribution heeft geleverd in de interne verhouding met haar afnemer, doet dan ook niet af aan haar aansprakelijkheid voor (merk)inbreuk jegens Tommy Hilfiger, aldus de rechtbank. De verkoop en levering van producten aan in de Europese Unie gevestigde detailhandelaren vormt naar het oordeel van de rechtbank merkinbreuk in de Europese Unie, ongeacht de wijze van transport. Lees de uitspraak hier.

Previous
Previous

Wij zijn verhuisd!

Next
Next

Portretrecht