Identiteitsfraude

Onlangs heeft Good Law een particulier bijgestaan van wie haar persoonsgegevens onterecht waren opgenomen in het BKR. Een identiteitsfraudeur heeft op naam van de particulier producten besteld bij verschillende webshops en de facturen onbetaald gelaten. Nadat de particulier weigerde de facturen te voldoen, zijn haar gegevens opgenomen in het BKR. Ondanks dat de webshop alsmede het incassobureau aan wie de vordering was overgedragen op de hoogte waren gesteld van het feit dat de gegevens in het BKR onjuist waren (ondersteund met een proces-verbaal met aangifte van identiteitsfraude), weigerden zij de gegevens te verwijderen. De zaak is uiteindelijk voorgelegd aan de Rechtbank Midden-Nederland. Die heeft geoordeeld dat het incassobureau onrechtmatig heeft gehandeld door te weigeren de BKR-registratie door te halen nadat de particulier daarom heeft verzocht. Het incassobureau is veroordeeld tot het vergoeden van een deel van de door de particulier gevorderde schade.

Previous
Previous

Good Law breidt in juli 2019 nog verder uit

Next
Next

Al binnen half jaar uitbreiding Good Law